Economische argumenten groei Schiphol boterzacht

Donderdag 18 juli 2019

Begin juli besloot het kabinet dat Schiphol voorwaardelijk mag groeien van 500.000 naar maximaal 540.000 vluchten. De minister en de luchtvaartsector gebruiken economische argumenten om de groei te verantwoorden. Zo zou Schiphol een belangrijke banenmotor zijn en zouden bedrijven zich hier niet vestigen zonder groei. Ook zou groei een voorwaarde zijn om verbonden te blijven met de rest van de wereld. Natuur & Milieu vroeg CE Delft om vijf beweringen over het economisch belang van de luchtvaart tegen het licht te houden. De onderzoekers concluderen in het rapport ‘Moet de luchtvaart groeien om onze welvaart te behouden? Een kritische analyse van veelgehoorde argumenten’ dat geen van de vijf beweringen wetenschappelijk onderbouwd kan worden.  Sterker nog: ze zijn ongegrond.

Onderzoek wijst uit: Angst voor krimp luchtvaart is ongegrond, schrijft Natuur & Milieu, citerend uit een nieuw rapport van CE Delft waarin economische mythes over de luchtvaart ontkracht worden.

 

Deel dit bericht

15 februari 2020

Kun je CO2-neutraal het vliegtuig in? Nee dus

Lees meer
11 februari 2020

Fokke & Sukke vegen hun reet af met ILT-rapporten

Lees meer