Zijn de lessen van de Bijlmerramp geleerd?

Dinsdag 21 november 2017

Op 17 november vierde de Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer haar 25-jarig bestaan. De WVB is opgericht na de Bijlmerramp in 1992. Op de bijeenkomst spraken diverse betrokkenen over de ontwikkelingen sinds die tijd in het kader van de vraag welke lessen er geleerd zijn. Onder anderen Lony Wesseling (medeoprichter van de WVB en voormalig Croslid), Matt Poelmans (bewonersvertegenwoordiger in de ORS) en Suzanne Kröger (Tweede Kamerlid) voerden het woord.

Matt Poelmans stelde dat het OVV-rapport Veiligheid Vliegverkeer een testcase is voor hoe serieus de politiek met adviezen omgaat. En dat men hinder niet moet bagatelliseren: het is òf wonen òf vliegen en niet allebei op dezelfde plek. ‘Geen verdere groei  van Schiphol op de bestaande locatie’ en ‘—We laten ons niet ‘Schiphollen’.

Suzanne Kröger toonde zich enigszins optimistisch over de kansen dat de groei van de luchtvaart in Nederland beperkt kan worden, aangezien de oppositie wellicht steun kan verwachten van CDA-ers en CU-ers met een achterban in de provincies rond Lelystad Airport.

Meer over deze bijeenkomst vindt u op wvb.nu, met onder meer de toespraak van Lony Wesseling.

Deel dit bericht

18 april 2019

Adviesraad: Laat klimaatregels ook voor luchtvaartsector gelden

Lees meer
18 april 2019

‘Schiphol moet zijn nachtvluchten inperken en duurder maken’

Lees meer