Forse stikstofreductie op Schiphol noodzakelijk en mogelijk

Donderdag 21 november 2019

Groei van het luchtverkeer van Schiphol heeft na 2004 een onrechtmatige toename van stikstofemissie veroorzaakt. De overheid mag de bouw en landbouw in Nederland niet laten opdraaien voor die toename. Daarom moet Schiphol met bijna 100.000 vluchten krimpen naar de 403.000 vliegtuigbewegingen uit 2004.

Vooral de woningbouw in de Randstad zal daarvan kunnen profiteren. De groei is vooral veroorzaakt door overconsumptie van low cost vliegreizen die niet van dringend openbaar belang zijn. Forse prijsverhoging van vliegtickets vermindert de vraag naar goedkope trips. Dan valt ook het prijsverschil met de internationale trein weg en kan deze veel korte vluchten vervangen.

Dit schrijft de Werkgroep Toekomst Luchtvaart in het rapport Forse stikstofreductie op Schiphol zonder netwerkschade, kan dat?

Deel dit bericht

27 november 2019

Randstad moet kiezen tussen economisch gezien overbodige vluchten en ruimte om te bouwen, te wonen en te werken

Lees meer
9 november 2019

Schiphol op zee: voors en tegens

Lees meer