Position paper Schiphol op zee

Dinsdag 1 oktober 2019

    1. Schiphol op zee is een oplossing voor de volgende problemen:
      a. Veiligheid​ op en rondom Schiphol. De OvV heeft daarbij aangegeven dat de
      risico’s voor omwonenden van Schiphol een factor 10 hoger zijn dan toegestaan
      voor activiteiten door andere bedrijfstakken (externe veiligheid);
      b. Gezondheid​ van omwonenden. De WHO heeft de richtlijnen recent aangescherpt
      waardoor blijkt dat miljoenen omwonenden van Schiphol te maken hebben met
      gezondheidsrisico’s als gevolg van geluid. Uit onderzoek van het RIVM zijn
      gezondheidsklachten als gevolg van kortdurende blootstelling aan ultra fijnstof
      rondom Schiphol aangetoond;
      c. Leefbaarheid​ rondom Schiphol staat sterk onder druk door het toegenomen aantal
      vliegbewegingen (ook als die gemiddeld stiller zijn) en het ontbreken van
      rustperioden. Dit zoals aangegeven in het verslag van de heer Alders;
      d. Bouwbeperkingen ​als gevolg van Schiphol belemmeren het oplossen van de
      gigantische woningbouwopgave in de Randstad.
      .
    2. Het voldoen aan de klimaatdoelstellingen staat los van een verplaatsing van Schiphol:
      a. De verplaatsing heeft geen invloed op het klimaatvraagstuk;
      b. Oplossingen voor het klimaatvraagstuk zoals synthetische kerosine, elektrisch
      vliegen en beperkte krimp zijn niet of nauwelijks oplossingen voor veiligheid,
      gezondheid, leefbaarheid en bouwbeperkingen. NB: Het is een misverstand dat
      elektrisch vliegen de problemen met geluidsoverlast zou oplossen.
      .
    3. Het ministerie veronderstelt ten onrechte dat Schiphol op de huidige locatie nog veel
      toekomstige uitbreidingsmogelijkheden heeft:
      a. Met het huidige banenstelsel zijn maximaal 540.000 vluchten mogelijk nadat alle
      aanbevelingen van de OvV succesvol zijn geïmplementeerd. (NB: de opvolging
      van veel aanbevelingen bevindt zich nog in studiefase);
      b. Alternatieve banenstelsels zijn nooit goed onderzocht. Veranderingen aan de
      huidige configuratie zouden wel eens complexer kunnen zijn dan het aanleggen
      van een compleet nieuwe infrastructuur.
      .
    4. Vroeg of laat loopt Schiphol vast op de huidige locatie. Verder investeren in een systeem
      dat tegen vele grenzen aanloopt is op termijn vernietiging van kapitaal en uiteindelijk
      duurder.
      .
    5. Beperk het onderzoek niet tot Schiphol op zee. Neem ook andere luchthavens mee
      waaronder Rotterdam en Lelystad en beoordeel ook andere locaties dan op zee.
      .
    6. Als verplaatsing serieus wordt genomen moet er nu een besluit vallen in de
      Luchtvaartnota 2020-2050, anders is de kans voorgoed verkeken. Veel landen zijn ons
      voorgegaan.

Bewonersdelegatie Omgevingsraad Schiphol (ORS)

Deel dit bericht

23 september 2019

Schiphol Gebruiksprognose 2020 deugt niet

Lees meer
10 september 2019

Een getal is geen visie

Lees meer