“Schipvol”

Zaterdag 26 augustus 2017

Dat Schiphol vol is weet inmiddels iedereen. Dat dit komt door eigen schuld is ook algemeen bekend. Tegen alle afspraken in heeft Schiphol immers de afgelopen jaren een enorme extra groei uitgelokt, waarmee de luchthaven vier jaar eerder dan afgesproken tegen haar plafond zit. Met alle gevolgen van dien: extra lawaai, vervuiling, wachtrijen, vertragingen, congestie, etc. Tot overmaat van ramp is de schaarse groeiruimte voor 80% opgegaan aan ‘pretvluchten’. Dat zijn vluchten die geen waarde toevoegen aan de Nederlandse economie, integendeel, door hun kostennadelen en verdringingseffecten per saldo juist negatief uitpakken.

Ging het in de publieke discussie bij ‘vol” aanvankelijk vooral over de ramp voor door wachtrijen geplaagde reizigers die voor weinig geld een stedentripje wilden maken, de afgelopen tijd is het beeld gekanteld. Steeds meer mensen vragen zich af of de ongebreidelde groei van de luchtvaart tegen afbraaktarieven wel verantwoord is.

Voor omwonenden van Schiphol die al langer overlast ondervinden is die vraag niet nieuw. Zij hebben nooit begrepen waarom zij voortdurend met gespreksonderbreking overdag of slaapverstoring ’s nachts moeten boeten voor de kortstondige geneugten van anderen. Nu spreiding volgens het selectiviteitsbeginsel concrete vormen aanneemt, komt er ook uit andere delen van het land verzet. Zo heeft de actiegroep ‘Red de Veluwe” bezwaren tegen de routestructuur van Lelystad als overloop-luchthaven voor Schiphol. Men maakt zich zorgen over vlieghoogtes van 1800 meter in Overijssel en Gelderland, waar in de Schiphol-regio op 30 km van het vliegveld een hoogte van 600 meter “normaal” is.

We ontkomen niet aan een eerlijke verdeling van de toenemende overlast van luchtvaart, tenzij we de krachten weten te bundelen om de druk tot ongebreidelde groei te weerstaan. De discussie moet dus gaan over argumenten en manieren om de absurde groei in te dammen. De afgelopen maanden is een reeks van artikelen en opiniebijdragen verschenen in diverse kranten die stuk voor stuk terechte vraagtekens zetten bij de vermeende vanzelfsprekendheid, onvermijdelijkheid of onomkeerbaarheid van ongebreidelde groei (zie hieronder).

Met onze Petitie #Schiphol500 en een opinieartikel over de schadeljjkheid van ‘pretvluchten’ hebben we de aanzet gegeven tot een heroverweging in de publieke opinie. Het woord is nu aan de politiek. De Tweede Kamer houdt op 7 september een Rondetafelgesprek over selectiviteit en op 13 september een Algemeen overleg over andere luchtvaartzaken. De omwonenden zullen met hun aanwezigheid op de publieke tribune laten weten wat zij van de overlast vinden.

 

Volkskrant

https://www.volkskrant.nl/opinie/als-toerist-in-een-horde-berokkenen-we-schade-aan-welbevinden-inwoners~a4511968/

NRC

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/08/23/blijf-thuis-toerist-het-rijks-staat-ook-online-12630319-a1570779

Financieel Dagblad

https://fd.nl/opinie/1214588/vliegen-is-nu-te-goedkoop-en-dat-moet-worden-aangepakt

Parool

https://www.parool.nl/binnenland/vliegen-kan-dus-echt-niet-meer~a4510157

Volkskrant

https://www.volkskrant.nl/economie/we-vliegen-lekker-goedkoop-maar-wel-met-de-knieen-in-de-nek~a4509761/

Trouw

https://www.trouw.nl/opinie/tegen-beter-weten-in-vliegen-we-maar-door~ac6d2b69/

Volkskrant

https://www.volkskrant.nl/economie/wie-is-de-oogappel-van-schiphol~a4508530/

Trouw

https://www.trouw.nl/opinie/vliegtickets-zijn-absurd-goedkoop~a502ff21/

Upinthesky

http://www.upinthesky.nl/2017/07/18/klm-en-schiphol-moeten-krimpen/

Volkskrant

https://www.volkskrant.nl/reizen/-vliegen-is-veel-te-goedkoop-en-dat-is-onhoudbaar~a4506325/

Trouw

https://www.trouw.nl/groen/europa-voert-de-druk-op-luchtvaartmaatschappijen-op~a87c2ca1/

EU Parlement

https://groenlinks.nl/nieuws/europarlement-klaar-met-voorkeursbehandeling-voor-luchtvaartsector-klimaatbeleid

Algemeen Dagblad

http://www.ad.nl/economie/schiphol-ligt-onder-vuur-dit-zijn-de-belangen-die-spelen~aecce4b7/

Deel dit bericht

15 september 2017

30% Schipholverkeer is niet-mainportgebonden

Lees meer
31 augustus 2017

Vijf redenen waarom selectiviteit moet

Lees meer