Grote doorbraak in verzet tegen groei Schiphol

Vrijdag 25 mei 2018

De pro-groei Schiphol lobby moet een grote tegenslag verwerken. Het nieuwe Amsterdamse college van B&W wil het plafond van 500.000 vluchten op Schiphol dat geldt tot en met 2020 verlengen tot 2023. In dat jaar moet een herindeling van het luchtruim klaar zijn en is de opening van Lelystad Airport voorzien. Voor die tijd is er helemaal geen ruimte voor groei op Schiphol, daarna hangt dat af van allerlei voorwaarden.

Dit is een standpunt dat de ORS-bewonersdelegatie al eerder heeft ingenomen naar aanleiding van het zoveelste uitstel van vakantievliegveld Lelystad. Het besluit van de gemeente Amsterdam is ook een opsteker voor de omwonenden in de onderhandelingen in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) om een akkoord te bereiken over de selectieve ontwikkeling van Schiphol tot 2030

Eerder deze week bevestigde de Tweede Kamer het plafond van 500.000 vluchten tot en met 2020, waarmee pogingen van de luchtvaartsector om het Aldersakkoord open te breken definitief van de baan zijn.

Beide feiten zijn een groot succes voor het verzet tegen ongebreidelde groei van Schiphol. Dat laaide begin 2017 opnieuw op met een petitie aan de Tweede Kamer om het selectiviteitsbeleid eindelijk serieus te nemen. Rond de Kamerverkiezingen in maart 2017 en de Raadsverkiezingen in maart 2018 groeide dat uit tot een brede (media)discussie over de (klimaat)nadelen van de luchtvaart.

Inmiddels is ook voor iedereen duidelijk geworden dat uitbreiding op locatie ongewenst en onmogelijk is. Met de oprichting in mei 2018 van het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) is dit alles uitgemond in een brede maatschappelijke beweging tegen ongebreidelde luchtvaartgroei.

Deel dit bericht

28 juni 2018

Veiligheidsrisico’s vliegverkeer Schiphol zwaar onderschat

Lees meer
23 juni 2018

Vijf redenen waarom Schiphol niet kan groeien

Lees meer